Na koniec roku postanowiliśmy zająć się udostępnionym przez Google w drugiej połowie listopada zaktualizowanym dokumentem dotyczącym wytycznych dla moderatorów treści (Google Raters) w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dokument jest niewątpliwie istotny dla webmasterów i właścicieli witryn, bowiem ujawnia w jaki sposób oceniana jest treść oraz daje wytyczne, jak budować strony przyjazne dla użytkowników i wyszukiwarki Google. Dotyczy to zarówno komputerów desktopowych jak urządzeń mobilnych. Informacje o tego rodzaju wytycznych nie są nowe dla branży SEO i dla webmasterów, przecieki pojawiały się już w mediach branżowych, ale tym razem są oficjalnie opublikowane na blogu Google dla webmasterów.

Google Search Quality Rating

 

Ocena jakości strony

Oto komentarz do tego dokumentu: "Opracowanie zmian w algorytmie wyszukiwarki obejmuje proces eksperymentowania. Częścią tego eksperymentu są ludzie, którzy oceniają jakość wyników wyszukiwania Google, którzy dają nam swoją opinię na temat naszych doświadczeń. Oceny te nie wpływają bezpośrednio na rankingi stron www, ale pomagają nam lepiej zrozumieć nasze eksperymenty. Oceniający oczywiście opierają swoje oceny na podstawie jasnych wytycznych określonych przez nas".

Podstawowe pytanie, od którego zaczyna się proces oceny jakości podstrony to, w jakim celu powstała. Może to być opis usługi, dzielenie się przemyśleniami, prezentacja danych kontaktowych, logowanie do usługi, wyświetlenie odnośników do wpisów itp. Im lepiej dokument realizuje ten cel tym wyższa ocena jakości, a jego brak lub szkodliwość oznacza najniższą ocenę. Dodatkowo portale YMYL („Your Money or Your Life”) takie jak sklepy, banki, strony o tematyce medycznej, prawnej czy finansowej muszą budzić większe zaufanie. Recenzenci stosują wobec nich zaostrzoną ocenę jakości, sprawdzają obecność dokładnych danych kontaktowych i firmowych, a także regulaminów.

Proces oceny treści

Analiza strony polega na segmentacji treści – wyodrębniany jest na badanej podstronie główny content, który realizuje cel podstrony, np. tytuł artykułu i jego treść, a w następnej kolejności oceniana jest jego jakość. Google zatrudnia do tego zewnętrznych recenzentów (Google Raters). Oczywiście ważna jest również ilość treści i brak błędów językowych. Nisko oceniana jest treść składająca się z samych prostych twierdzeń i niepotrzebnie rozwlekana (tzw. lanie wody). Kopie z innych źródeł prawie zawsze otrzymują najniższą ocenę jakości.
W kolejnym etapie, na marginesie dopiero analizowane są treści poboczna, jak widgety, nawigacja, stopka itp. – te nie mają bowiem związku z realizacją celu, ale nie mogą przeszkadzać i odwracać uwagi od głównej treści. Ich brak nie wpływa negatywnie na wynik jakości. Wyjątkiem są strony typu YMYL. Na jakość nie mają wpływu również reklamy, jeśli nie przeszkadzają i nie są rozpraszające, nie mają zakazanych treści lub nie jest ich zbyt dużo.

Google ocenia podstronę w kontekście całej witryny dlatego sprawdzane są również:

  • ocena znajomości tematu, autorytetu i wiarygodności (EAT – “expertise, authoritativeness and trustworthiness”). Weryfikacja czy podmiot podpisany pod treścią lub odpowiedzialny za całą stronę ma odpowiednie kwalifikacje do poruszania danego tematu.
  • reputacja – sprawdzane są opinie o firmie, autorze lub stronie znajdujące się w internecie.
  • dbałość o stronę – na stronie powinny działać wszystkie linki i wyświetlać się wszystkie grafiki, a treści muszą być aktualne. Nie jest oceniany wygląd strony tylko jego funkcjonalność.

Wytyczne dla stron mobilnych

Największa zmiana nastąpiła w obszarze wytycznych dotyczących stron mobilnych np. upewnienie się przez ludzi oceniających, czy użytkownicy telefonów komórkowych mogą osiągnąć swoje cele szybko i skutecznie. Wiele zmian w dokumencie odnosi się do mobilnych wskazówek jakościowych, które ukierunkowane są na to, aby wyniki spełniały oczekiwania użytkowników mobilnych a strona mobilna była łatwa w użyciu na małych urządzeniach.

Podczas tworzenia stron na urządzenia mobilne trzeba zwrócić również uwagę na:

  • czy wprowadzanie danych na stronie nie jest uciążliwe,
  • dostosowywanie strony do małych rozmiarów ekranów między innymi wielkość przycisków,
  • możliwe trudności w korzystaniu ze strony podczas przewijania lub korzystania z menu,
  • wyświetlanie obrazków, korzystanie z flash i innych elementów, które nie mogą być przeglądane na urządzeniach mobilnych,
  • czy czas ładowania strony jest przyzwoity.

Skala oceny

Zmiany mają pozwolić Google Raterom oceniać trafność i jakość wyniku wyświetlonego dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych. Pracownicy mogą ocenić stronę w pięciostopniowej skali.

  • Fully Meets (FullyM) – wszyscy lub prawie wszyscy użytkownicy będą w pełni zadowoleni i nie trzeba wyświetlać innych wyników, aby zaspokoić ich potrzeby.
  • Highly Meets (HM) – bardzo pomocne dla wielu lub większość użytkowników. Niektórzy użytkownicy mogą chcieć zobaczyć dodatkowe wyniki.
  • Moderately Meets (MM) – przydatne dla wielu użytkowników lub bardzo pomocne dla niektórych użytkowników. Niektórzy lub wielu użytkowników może chcieć zobaczyć dodatkowe wyniki.
  • Slightly Meets (SM) – pomocne dla mniejszej liczby użytkowników. Istnieje związek pomiędzy zapytaniem i wynikiem, ale nie jest on silny lub satysfakcjonujący. Wiele lub większość użytkowników wolałaby zobaczyć dodatkowe wyniki.
  • Fails to Meet (FailsM) – zupełnie nie spełnia potrzeb użytkowników. Każdy użytkownik chciałby zobaczyć dodatkowe wyniki.

Zapytania lokalne

W aktualnej wersji wytycznych większy nacisk został położony na lokalizację. Pojawiła się nowa sekcja dotycząca zapytań lokalnych (Explicit Locations) zadawanych do wyszukiwarki przez osoby z domniemaniem poszukiwania dokładnych lokalizacji wydarzeń, placówek lub miejsc. Dla przykładu wpisując słowo „restauracja” algorytm zakłada, że chodzi o pobliski lokal, a nie pojęcie restauracji, w konsekwencji podając wynik jak dla słowa kluczowego typu „restauracja Warszawa” (gdy lokalizacja użytkownika została tak zidentyfikowana). Tak więc nawet w przypadku ogólnych zapytań o usługi lub miejsca przyjmuje się, że użytkownik wyszukiwarki poszukuje firmy w pobliżu i najpewniej nie jest zainteresowany wynikami z odległych lokalizacji.

Podsumowanie

W publikowanym dokumencie nie ma nowych informacji, które zmieniają spojrzenie na SEO, jednak dokument stanowi interesujące spojrzenie, jak Google i ludzie, którzy za nim stoją oceniają różne elementy rankingowe. Publikując wytyczne Google pokazuje chęć współpracy z twórcami stron. A oto lista wskazówek, które warto wziąć sobie do serca:

  • strona nie musi zawierać wszystkich najnowszych rozwiązań, ale powinna być funkcjonalne,
  • jakość treści jest niezmiennie bardzo ważne, więc aktualizuj, uzupełniaj, rozszerzaj,
  • warto dążyć do rangi eksperta, reputacja w swojej branży się liczy,
  • reklamy na stronie są w porządku dopóki nie zakłócają uwagi użytkownika,
  • mobilność dla małych urządzeń jest na celowniku oceny i jeśli zależy Ci na użytkownikach telefonów dostosuj przekaz do ich specyfiki,
  • pozyskuj i prezentuj pozytywne opinie,
  • nie ukrywaj informacji kontaktowych, dbaj o ich aktualność,
  • eliminuj niedziałające linki,
  • oczywiście nie spamuj.

Duża część dokumentu poświęcona jest wynikom wyszukiwania z urządzeń mobilnych ponieważ ilość użytkowników z nich korzystających stale rośnie. Pełna wersja dokumentu dostępna jest pod adresem: http://static.googleusercontent.com/…/searchqualityevaluatorguidelines.pdf.

 

Pozostałe źródła:
http://www.thesempost.com/google-quality-raters-guide-mobile/

Ilustracja na podstawie: antb / Shutterstock.com

Powiązane oferty:

Strategia komunikacji - Zacznij budować z nami pozytywny wizerunek!