SEMCamp to cykliczne spotkania specjalistów branży SEM organizowane przez zasłużonych googlersów: Mariusza Gąsiewskiego i Przemka Modrzewskiego. Ostatnie z tych wydarzeń odbywają się na uczelni Łazarskiego w Warszawie. Z uwagi na specjalizację organizatorów i fakt, że pracują w Google pośród tematów poruszanych na spotkaniu zawsze znajdzie jest mowa o Adwords, Analytics i innych produktach Google, a oprócz tego organizatorzy są otwarci i chętnie zapraszają gości, którzy mają ciekawe rzeczy do przedstawienia z szeroko pojętego marketingu internetowego. Tym razem była możliwość posłuchania o marketingu mobilnym, analityce, email marketingu, content marketingu, youtube, i nowościach w Google Adwords.
Co wyniosłem?
Dowiedziałem się o możliwościach rozszerzonych funkcji Adwords, jakie oferuje konfiguracja dostosowań reklamy (ang. ad customizers). Za pomocą parametrów możemy ustawić dynamiczną modyfikację tekstu w reklamach, tak aby pasował do kontekstu, w jakim odbiorcy wchodzą w kontakt z reklamą. Do tej pory korzystaliśmy z funkcji dostosowania haseł występujących w reklamach do słów kluczowych używanych przez użytkowników wyszukiwarki, teraz także możliwe jest dostosowanie haseł do przeglądanej zawartości, używanych urządzeń czy czasu wyświetlenia reklamy. Można na przykład wyświetlać dynamicznie informację o ilości czasu do zakończenia promocji.
Inne poruszane sprawy już nie były tak gorące, niemniej jednak kreatywnie poruszyły i rzuciły nowe światło na prowadzone aktualnie działania marketingowe dla naszych klientów. Asia Czekaj mówiła o mobile, zmianach w produktach mobilnych Google i takich kampaniach reklamowych. Zwróciła uwagę na wagę pierwszej pozycji w mobile – warto zaobserwować to u siebie w analityce, zwłaszcza w kontekście z dostosowaniem emisji w harmonogramach reklam.
Przemek mówił o wartości klienta, jak prowadzić kampanię w oparciu o pojęcie CLV (ang. Customer Lifetime Value, także: CLTV, LCV, LTV). Zamiast koncentrować się na bieżącej sprzedaży produktów można bowiem maksymalizować wartość firmy, budować długookresową przewagę konkurencyjną poprzez pozyskiwanie i budowanie relacji z klientami, którzy są szczególnie cenni.
Z tego punktu widzenia ciekawie wyglądało spojrzenie na dane na temat mobile – okazuje się bowiem, że użytkownicy korzystający z wielu platform w ciągu dnia, tj. mobile, tablet, desktop, mogą być szczególnie wartościowymi klientami. Więc choć wyniki mobile w zakresie dokonywanych zakupów mogą zniechęcać reklamodawców, gdy dokonamy zestawienia danych o tym, jaki udział zakupów jest inicjowanych na urządzeniach mobilnych, to może stawiać ten kanał emisji reklam w innym, dużo lepszym świetle. A jak możemy się o tym przekonać – oto nowa funkcja User ID w Google Analytics pozwala przypisać dane o wielu urządzeniach, sesjach i interakcjach do tych samych użytkowników.
Konferencja zawsze gromadzi sporą widownię i tym razem zebrało się ponad 400 osób i trudno było znaleźć miejsce siedzące. Ponieważ udział w spotkaniu był związany z dokonaniem opłaty dla fundacji więc można się spodziewać, że spora kwota został tam przekazana. Organizatorzy znowu otrzymują wysoką ocenę i nie wpłyną na nią drobne problemy techniczne, które zaczęły się od wystąpienia Cezarego Lecha – jakby czarne chmury zebrały się w jej trakcie. A przecież trudno sobie wyobrazić bardziej White Hat SEO przekaz;-). Zapraszam do podzielenia się opinią.
Piotr
Kolejne spotkanie już na dniach. Niestety nie będę obecny, więc Marku relacja mile widziana jeśli się wybierasz i tym razem:)